عوارض شنوایی‌سنجی | خرید سمع چه مراحلی دارد

کم شنوایی حسی‌عصبی هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌های موئی کلینیک شنوایی سنجی در حلزون به‌درستی کار نکنند. حلزون بخشی از گوش است که ارتعاشات صدا را به تکانه‌های (ایمپالس‌های) عصبی تبدیل می‌کند تا به مغز ارسال شود. کم شنوایی حسی‌عصبی همچنین می‌تواند به دلیل آسیب به عصبی که اطلاعات صوتی را به مغز منتقل می‌کند یا آسیب به بخشی از مغز که این اطلاعات را پردازش می‌کند، رخ دهد. این نوع کم شنوایی معمولاً دائمی است. آن ممکن است ملایم، متوسط یا شدید باشد.

عوارض شنوایی‌سنجی

تست شنوایی‌سنجی غیرتهاجمی (noninvasive) است و هیچ خطری ندارد.

آمادگی تست شنوایی‌سنجی

تست شنوایی‌سنجی به آمادگی خاصی نیاز ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به یک کلینیک شنوایی مراجعه کنید و تست را انجام دهید.

نحوه انجام تست شنوایی‌سنجی

تست شنوایی‌سنجی شامل شنوایی‌سنجی تُن خالص و گفتار است. تست شنوایی‌سنجی تُن خالص، کمترین صدایی که شما در فرکانس‌های مختلف می‌شنوید را اندازه‌گیری می‌کند. این تست داخل اتاقک اکوستیک انجام می‌شود. روی گوش‌های شما هدفون قرار می‌گیرد تا شما صداها را از طریق هدفون بشنوید.

این تست با استفاده از دستگاه ادیومتر انجام می‌شود، ادیومتر دستگاهی است که از طریق هدفون صداها را پخش می‌کند. شنوایی‌شناس صداهای متنوعی از جمله تُن (صداهای دارای فرکانس پایین، میانی و بالا) و گفتار را در فواصل مختلف در یک گوش پخش می‌کند تا میزان شنوایی شما را تعیین کند. شنوایی‌شناس به شما آموزش می‌دهد که هنگام شنیدن صدا، دکمه مخصوصی را فشار دهید یا دست خود را بالا بیاورید. با هر بار فشردن کلید، نتایج مربوط به میزان شنوایی شما روی برگه ادیوگرام ثبت می‌شود.


تست بعدی در شنوایی‌سنجی، تست گفتاری است. شنوایی سنجی چیست در این تست توانایی درک گفتار شما در سکوت و نویز ارزیابی می‌شود. کلمات دوسیلابی و تک‌سیلابی برای شما پخش می‌شود و از شما خواسته می‌شود کلماتی را که می‌شنوید تکرار کنید. توانایی درک گفتار می‌تواند به تشخیص نوع کم شنوایی و انتخاب سمعک مناسب برای شما کمک کند.

برخی از شنوایی‌شناسان ممکن است از دیاپازون (tuning fork) هم استفاده کنند. شنوایی‌شناس دیاپازون را پشت گوش، روی استخوان ماستوئید قرار داده، یا از مرتعش‌کننده استخوان استفاده می‌کند تا تعیین کند که چه‌میزان ارتعاش از طریق استخوان به گوش داخلی شما منتقل می‌شود. مرتعش‌کننده استخوان وسیله‌ایی مکانیکی است که ارتعاشات شبیه به دیاپازون را منتقل می‌کند.

تست شنوایی‌سنجی هیچ درد و ناراحتی ندارد و حدود 15 دقیقه طول می‌کشد.

ادیوگرام

ادیوگرام به صورت نمودار میزان شنوایی را نشان می‌دهد. در مراتست شنوایی‌سنجی، شنوایی ما در فرکانس‌های مختلف (پایین، میانی و بالا) بررسی می‌شود. نتایج این آزمون روی برگه ادیوگرام ثبت می‌شوند.

محور افقی، فرکانس‌های مختلف را نشان می‌دهد. فنس‌های پایین (برای مثال صدای موتور ماشین) در سمت چپ ادیوگرام ثبت می‌شوند. محور عمودی، سطح بلندی صدا در فرکانس‌های مختلف را نشان می‌دهد، از صدا‌های آهسته (بالای ادیوگرام) تا صداهای بلند (پایین ادیوگرام). مقیاس بلندی (شدت) صدا بر اساس دسی‌بل(dB) اندازه‌گیری می‌شود.



مایع گوش

یکی دیگر از عوامل مختل کننده شیپور استاش، مایع گوش است. اگر شیپور استاش ملتهب شده و مسدود شود، مایع گوش در گوش میانی جمع می‌شود و زمینه مناسبی برای رشد باکتری و قارچ‌ها فراهم می‌شود. در این حالت علاوه بر عفونت، فرد دچار گرفتگی گوش و مشکلات شنوایی می‌شود. پزشک معالج، با دمیدن هوا در پرده گوش ارتعاش ایجاد می‌کند. اگر ارتعاش ایجاد شده در حد معمول نباشد، به معنی انباشته شدن مایع گوش خواهد بود.

لوزه‌ها

لوزه‌ها نیز می‌توانند مشکلاتی برای شیپور استاش فراهم کنند درمان عفونت گوش با سیر. برخی اوقات لوزه‌ها متورم می‌شوند و به شیپور استاش که رابط گوش میانی و گلو است، فشار وارد می‌کنند. فشار وارده باعث عفونت شده که در نهایت منجر به برداشتن لوزه‌ها خواهد شد.


پاره شدن پرده گوش

اگر هوا و یا مایعات، بیش از حد به پرده گوش فشار آورد ممکن است باعث پاره شدن پرده گوش شود. در این حالت مایع زرد،‌ قهوه‌ای و یا سفید رنگی از گوش بیرون می‌آید. این حالت بنظر ترسناک می‌آید، اما در بهترین حالت، هوا و مایعات از سوراخ ایجاد شده، از گوش خارج شده و پس از چند هفته پرده گوش خودبه‌خود بهبود می‌یابد.


تشخیص عفونت گوش

تنها مراجعه به پزشک است. پزشک متخصص توسط دستگاه کوچکی بنام اتوسکوپ، که دارای چراغ قوه و لنز بزرگنمایی است، مجرای شنوایی را بررسی می‌کند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، پرده گوش سالم، تمیز و به رنگ خاکستری مایل به صورتی است. در حالیکه عفونت، پرده گوش را ملتهب و قرمز رنگ می‌کند.


مراقبت در منزل

در حالی که سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه با عفونت است، شما می‌توانید با انجام کارهای ساده، بهبودی خود را تسریع بخشید. علاوه بر استفاده از داروهای تجویز شده در ساعت مشخص، کمپرس آب گرم، نخاراندن گوش راه تشخیص عفونت گوش با گوش پاک‌کن و جلوگیری از رفتن آب در گوش، می‌تواند کمک زیادی به تسریع مراحل درمان و بهبود عفونت کند.


آلرژی

مانند سرماخوردگی، آلرژی نیز می‌تواند باعث تحریک شیپور استاش و عفونت گوش میانی شود. با شناسایی نوع آلرژی و انجام واکسیناسیون، می‌توان از بروزعفونت گوش جلوگیری کرد.


علائم عفونت گوش در نوزادان

نوزادان با کشیدن و یا مالیدن گوش خود می‌توانند به ما بفهمانند که گوش‌درد هستند. بدخلق شدن، نخوابیدن، ‌گریه‌کردن، کشیدن لاله گوش و مشکل در بلع نیز از دیگر علائم عفونت و درد گوش در نوزادان است.


«شایان ذکر است، نویسنده این مقاله این سمعک‌ها را امتحان نکرده است. تمام اطلاعات ارائه‌شده براساس اطلاعاتی است که شرکت تولیدکننده منتشر کرده است.»

انواع سمعک زیمنس و سیگنیا

سمعک زیمنس و سیگنیا از نظر سیستم پردازشی (پلتفرم)، سطح تکنولوژی و شکل ظاهری (طراحی) انواع مختلفی دارند. بر همین اساس نام‌گذاری در سمعک‌های زیمنس و سیگنیا با کمپانی‌های دانمارکی تا حدی متفاوت است.

سیستم‌های پردازشی (پلتفرم) در زیمنس و سیگنیا اسامی مختلفی دارند:

(Signia Xperience (2019•
(Signia Nx (2017•
(Signia Primax (2016•
(Siemense Binax (2014•
(Siemence Micon (2012•

از نظر سطح تکنولوژی زیمنس و سیگنیا محصولات‌شان را به چهار سطح Basic، Essential، Advanced، High end تقسیم‌بندی می‌کنند. همچنین همانند کمپانی فوناک و یونیترون از اعداد برای نشان دادن سطح تکنولوژی محصولاتش استفاده می‌کنند و از نظر ظاهری انواع سمعک‌های خود را با نام‌های مختلف نام‌گذاری می‌کنند.

برای سمعک دارای تکنولوژی عالی (High end) از شماره 7، تکنولوژی پیشرفته (Advanced) از شماره 5، تکنولوژی استاندارد (Essential) از شماره 3 و در برخی از پلت‌فرم‌ها برای تکنولوژی پایه (Basic) از شماره 1 و 2 استفاده می‌کند.

از نظر شکل ظاهری در کمپانی زیمنس و سیگنیا:

• سمعک‌های پشت گوشی Motion نامیده می‌شوند.
• سمعک‌های داخل گوشی که سفارشی ساخته می‌شوند Insio نامیده می‌شوند.
• سمعک‌های نامرئی CIC که پیش‌ساخته و آماده هستند Silk نامیده می‌شوند.
• سمعک‌های رسیور داخل کانال(Pure (RIC/RITE نامیده می‌شوند.
• سمعک‌های رسیور داخل کانال (Slim-Ric) باریک Styletto نامیده می‌شوند.

سیگنیا در نام‌گذاری سمعک‌های خود ممکن است از سایز باتری سمعک (10، 312، 13) یا واژه Charge&Go که به معنی سمعک شارژی (قابل‌شارژ) است، استفاده کند.

به عنوان نمونه سمعک Pure Charge&Go 7 Nx سیگنیا:

Pure: از نظر ظاهری این سمعک رسیور داخل کانال (RIC) است.
Nx: از سیستم پردازشی (پلت‌فرم) Nx در این سمعک استفاده شده است.
7: از نظر سطح تکنولوژی عالی (High end) است.
Charge&Go: دارای باتری سمعک شارژی است.

تنظیم سمعک زیمنس توسط شنوایی‌شناس با نرم‌افزار CONNEXX و تنظیم سمعک سیگنیا با نرم‌افزار Signia Connexx انجام می‌شود. در بخش خدمات، سیگنیا TeleCare را ارائه داد. با این ابزار منحصربه‌فرد، شنوایی‌شناس از طریق اپلیکیشن موبایل‌های هوشمند همیشه با کاربر سمعک در تماس است.

قیمت سمعک زیمنس آلمان

قیمت انواع سمعک زیمنس آلمان (سیگنیا) با توجه به سیستم پردازشی و سطح تکنولوژی (7، 5، 3، 2، 1) به‌کاررفته در آن از 2/500/000 تا 12/000/000 تومان است.

  • قیمت سطح تکنولوژی پایه (1 و 2): 2/500/000 تا 4/000/000 تومان
  • قیمت سطح تکنولوژی استاندارد (3): 5/000/000 تا 6/000/000 تومان
  • قیمت سطح تکنولوژی پیشرفته (5): 7/000/000 تا 9/000/000 تومان
  • قیمت سطح تکنولوژی عالی (7): 10/000/0000 تا 12/000/0000 تومان

در ادامه این متن درباره سیستم‌های پردازشی و انواع مدل‌های سمعک زیمنس و سیگنیا توضیحات لازم ارائه می‌شود.


سیستم پردازشی Signia Xperience

آنچه برای تو اهمیت دارد را بشنو.

جدیدترین پلتفرم سیگنیا به نام Signia Xperience به سمعک‌ها مفهوم جدیدی می‌بخشد، به‌طوری‌که حتی در محیط‌های پُر سر و صدا، سمعک درک می‌کند که کاربر چه چیزی را نیاز دارد بشنود. این پلتفرم همچنین مجهز به پیشرفته‌ترین سیستم‌های اتصال به سایر دستگاه‌های بلوتوث‌دار است.

پلتفرم Signia Xperience از پیشرفته‌ترین فن‌آوری و اطلاعات برای تحلیل و درک محیط اطراف کاربر سمعک، وضعیت شنوایی و اولویت شنوایی استفاده می‌کند. این امر به هوشمندترین سمعک‌ها کمک می‌کند تا منظرصوتی را با دقت فضایی کامل اسکن و پردازش کنند، به‌طوری‌که صدایی شفاف و باجزئیات را حتی در محیط‌های نویزی ارائه دهند. با این پلتفرم انواع سمعک X در سه سطح تکنولوژی (3-5-7) عرضه شده است:



چه زمانی به سمعک نیاز دارید

علائمی هست که نشان می‌دهد شما به سمعک نیاز دارید. ما آن‌ها را بر اساس تأثیر مشکلات شنوایی در زندگی شما تنظیم کردیم. اگر به شماره یک رسیده‌اید، لازم است در این مورد تجدید نظر کنید.

  1. به دلیل شنوایی‌تان، خود را منزوی کرده‌اید
  2. از فعالیت‌های اجتماعی کناره‌گیری کرده‌اید
  3. دیگر از فعالیت‌های اجتماعی خود لذت نمی‌برید، زیرا گفتگو بسیار دشوار است
  4. در درک گفتار در حضور نویز، مشکلات زیادی دارید
  5. وقتی دو یا چند نفر درحال صحبت هستند، در دنبال کردن مکالمه با مشکل روبرو می‌شوید
  6. خانواده (یا همسایه) شما شکایت می‌کند که صدای تلویزیون خیلی بلند است
  7. "چی؟" یا "تکرار کن" را زیاد می‌گویید
  8. فکر می‌کنید مردم نجواگونه حرف می‌زنند (درحالی‌که این‌طور نیست)
  9. گفتار را نامفهوم و ناواضح می‌شنوید

اگر به شماره 6 در لیست فوق رسیدید، باید به پزشک یا شنوایی‌شناس مراجعه کنید. تشخیص کم شنوایی برای کسی که از آن رنج می‌برد کمی دشوار است. درک ما از کم شنوایی ممکن است تا حدی اشتباه باشد.

بیشتر مردم فکر می‌کنند کم شنوایی مربوط به بلندی (ولوم) صداست، لطفا بلند صحبت کنید!

کم شنوایی به‌طور کلی مربوط به بلندی صدا نیست، بیشتر خرید اینترنتی سمعک گوش به وضوح گفتار مربوط می‌شود. صدا را می‌شنوید، فقط متوجه نمی‌شوید که چه چیزی می‌گویند.
صحبت آن‌ها را می‌شنوید، اما آنچه می‌گویند واضح نیست. تصور شما این است که آن‌ها زیر لب (نجواگونه) حرف می‌زنند یا طرز بیان بدی دارند. اما احتمالاً این‌طور نیست و آن‌ها چنین کاری نمی‌کنند.

شما فقط همخوان‌های با فرکانس بالا (مانند س و ش) در گفتار که وضوح را منتقل می‌کنند، نمی‌شنوید. بیشتر اوقات کم شنوایی در محدوده فرکانس بالا شدیدتر است. این به معنی آن است که مردم در شنیدن همخوان‌ها در گفتار مشکل دارند. این صداها برای درک کلمات ضروری هستند. وقتی این اصوات را نمی‌شنوید، به نظر می‌رسد همه زیر لب و نجواگونه سخن می‌گویند.

اگر ناتوانی شما در شنیدن واضح گفتار درحال رسیدن به مرحله‌ای است که می‌تواند در لذت بردن شما از زندگی تأثیر بگذارد، وقت آن است که سمعک تهیه کنید.

آیا باید از سمعک استفاده کنم؟

اگر در شنیدن گفتار مشکل دارید و این مشکل ناشی از کم شنوایی است، بله! زمان را از دست ندهید. زمان و ارتباطات اجتماعی ارزشمند هستند، بسیار ارزشمندتر از آنکه هدر شوند.

"زندگی برای زندگی کردن است؛ فقط برای این‌که تصوراتی قدیمی و تاریخ گذشته درمورد سمعک‌ها دارید، خود را از خوشبختی و ارتباطات انسانی محروم نکنید."

آیا برای دریافت سمعک به فرایند خاصی (تجویز) نیاز است؟

دو پاسخ جداگانه برای این سوال وجود دارد. پاسخ‌ها به دلیل حیطه‌های مختلفی که در آن تجویز انجام می‌شود، متفاوت است. بنابراین، پاسخ یک: بله، برای این‌که سمعک به خوبی برای خرید سمعمک هوشمند شما کار کند، باید تجویز شود.

واژه تجویز، وقتی برای سمعک استفاده می‌شود، بیشتر درمورد سفارشی کردن هر سمعک برای گوش شما، کم شنوایی‌تان و سبک زندگی‌تان است. وقتی شنوایی‌شناس درمورد تجویز در این زمینه صحبت می‌کند، آنچه واقعاً درمورد آن صحبت می‌کند دستورالعمل‌های سفارشی‌سازی صداست. این سفارشی‌سازی است که به سمعک اجازه می‌دهد دقیقاً همان چیزی را که برای بهتر شنیدن نیاز دارید، ارائه دهد.

پاسخ دو: تجویز یعنی، فقط پزشک می‌تواند دارو تجویز کند، در بیشتر کشورها فقط شنوایی‌شناس می‌تواند سمعک را تجویز کند. برای فروش سمعک، لازم است فرد صلاحیت این کار را داشته باشند.

تجویز سمعک شامل 4 مرحله است:

1. شنوایی‌سنجی
اولین مرحله در تجویز سمعک معاینه گوش و انجام تست شنوایی‌سنجی هست. در این مرحله، ابتدا شنوایی‌شناس نوع و میزان کم ‌شنوایی شما را مشخص می‌کند. سپس درباره عوارض کم ‌شنوایی و تاثیر آن روی توانایی ارتباطی شما توضیحاتی می‌دهد.

2. مشاوره
بعد از معاینه گوش، شنوایی‌سنجی و انجام سایر آزمون‌ها که در تجویز و تنظیم سمعک نقش مهمی دارند، شنوایی‌شناس در مورد علت، نوع و میزان کم‌ شنوایی به شما توضیحات لازم را می‌دهد. چنانچه نتایج این آزمون‌ها نشان دهند که شما به سمعک نیاز دارید و درمان دارویی یا جراحی به شما کمکی نمی‌کند، شنوایی‌شناس در مورد انواع سمعک از نظر شکل ظاهری و تکنولوژی‌های آن و این‌که شما باید از سمعک چه انتظاراتی داشته باشید، به شما مشاوره می‌دهد.

همچنین شنوایی‌شناس به شما درباره قیمت سمعک، کمک هزینه سمعک بیمه‌های پایه و تکمیلی و مدارکی که برای استفاده از این کمک هزینه لازم است، برای شما توضیح می‌دهد.

در آخر، شما و شنوایی‌شناس با توجه به نوع و میزان کم‌ شنوایی، سبک زندگی و نیازهای شنیداری شما و همچنین بودجه‌ای که شما برای خرید سمعک‌ در نظر گرفته‌اید، در مورد اینکه بهترین سمعک برای شما کدام است؟ تصمیم‌‌گیری می‌کنید.


سیستم شنوایی چگونه کار می‌کند؟

امواج صوتی وارد گوش می‌شوند، به مجرای گوش خارجی می‌روند و به پرده گوش که مرتعش می‌شود، برخورد می‌کنند. ارتعاشات ناشی از پرده گوش به سه استخوان معروف به نام استخوانچه‌های گوش میانی منتقل می‌شوند.

این استخوانچه‌ها ارتعاشات را تقویت می‌کنند، ارتعاشات تقویت شده توسط سلول‌های کوچک مو مانندی در حلزون دریافت می‌شود.

سپس اطلاعات از سلول‌های موئی و از طریق عصب شنوایی به مغز ارسال می‌شوند. مغز داده‌ها را پردازش می‌کند و به عنوان صدا تفسیر می‌کند.

انواع کم شنوایی

سه نوع کم شنوایی وجود دارد:

  1. کم شنوایی انتقالی

این بدان معناست که ارتعاشات از گوش خارجی به گوش داخلی‌ (حلزون) منتقل نمی‌شود. این درمان کم شنوایی مادرزادی می‌تواند به دلایل مختلف بروز کند، از جمله:

  • تجمع بیش از حد جرم گوش
  • گوش چسبناک (glue ear)
  • عفونت گوش همراه با التهاب و تجمع مایع
  • پارگی پرده گوش
  • نقص در عملکرد استخوانچه‌های گوش میانی
  • ناهنجاری در پرده گوش

عفونت گوش می‌تواند باعث آسیب شود، که این امر می‌تواند عملکرد پرده گوش را کاهش دهد. استخوانچه‌ها ممکن است در اثر عفونت، ضربه یا به هم جوش خوردن دچار اختلال شوند.

  1. کم شنوایی حسی‌عصبی

کم شنوایی حسی‌عصبی در اثر اختلال در عملکرد گوش داخلی، حلزون، عصب شنوایی یا آسیب مغزی ایجاد می‌شود.

علت این نوع کم شنوایی معمولاً آسیب سلول‌های موئی در حلزون است. با بالا رفتن سن، سلول‌های موئی بعضی از عملکردهای خود را از دست می‌دهند و شنوایی بدتر می‌شود.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدای بلند، به‌ویژه صداهای با فرکانس بالا، یکی دیگر از دلایل عمده آسیب به سلول‌های موئی است. سلول‌های موئی آسیب‌دیده را نمی‌توان جایگزین کرد. اکنون، تحقیقات به دنبال استفاده از سلول‌های بنیادی برای رشد سلول‌های موئی جدید است.

ناشنوایی (کری) حسی‌عصبی ممکن است در نتیجه ناهنجاری‌های مادرزادی‌، عفونت گوش داخلی یا ضربه به سر ایجاد شود.

  1. کم شنوایی آمیخته

این نوع کم شنوایی ترکیبی از کم شنوایی انتقالی و حسی‌عصبی است. جدیدترین درمان کم شنوایی عفونت‌های طولانی مدت گوش می‌توانند هم به پرده گوش و هم به استخوانچه‌ها آسیب وارد کنند. گاهی‌اوقات، مداخله جراحی ممکن است شنوایی را بازگرداند‌، اما همیشه مؤثر نیست.

ناشنوایی و گفتار

کم شنوایی با توجه به زمان بروز آن، توانایی گفتار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کم شنوایی قبل از زبان‌آموزی

عدم توانایی شنیدن کامل یا جزئی قبل از یادگیری گفتار و زبان است.

فردی با کم شنوایی قبل از زبان‌آموزی با ناهنجاری مادرزادی متولد شده یا شنوایی را در دوران نوزادی از دست داده است. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به کم شنوایی قبل از زبان‌آموزی دارای والدین و خواهر و برادر شنوا هستند. همچنین بسیاری از آنها در خانواده‌هایی متولد می‌شوند که از قبل زبان اشاره بلد نبودند. در نتیجه، آنها نیز تمایل به پیشرفت آهسته زبان دارند.

اگر قبل از 4 سالگی برای کودکان مبتلا به ناشنوایی قبل از زبان‌آموزی، کاشت حلزون انجام شود، می‌توانند زبان شفاهی را با موفقیت یاد بگیرند.

زبان شفاهی و توانایی استفاده از نشانه‌های اجتماعی خیلی به هم مرتبط هستند. به همین دلیل است که کودکان مبتلا به کم شنوایی، به‌ویژه کسانی که کم شنوایی شدید دارند، نه تنها ممکن است رشد تاخیری زبان را تجربه کنند، بلکه رشد اجتماعی کندتر را نیز تجربه می‌کنند. در نتیجه، کودکانی که کم شنوایی قبل از زبان‌آموزی دارند، ممکن است از نظر اجتماعی منزوی ‌شوند، مگر اینکه به موقع از سمعک یا دستگاه کاشت حلزون استفاده کنند و در کلاس‌های توانبخشی شرکت کنند.



این روش شامل کار با درمانگر یا مشاور، معمولاً یک‌بار در هفته، برای شناسایی و تغییر الگوهای تفکر منفی است. درمان شناختی رفتاری در ابتدا برای درمان افسردگی و سایر مشکلات روانشناختی ایجاد شد، اما به نظر می‌رسد به افراد مبتلا به وزوز گوش خیلی کمک می‌کند. مطالعات و بررسی‌های متعددی نشان داده که CBT به میزان زیادی ناراحتی و آزردگی ناشی از وزوز را بهبود می‌بخشد.

  1. مدیریت پیشرفت وزوز گوش

مدیریت پیشرفت وزوز گوش (PTM) برنامه درمانی است که وزارت دفاع ایالات متحده ارائه کرد. وزوز گوش یکی از شایع‌ترین اختلالات است که در افراد نظامی دیده می‌شود. صداهای بلند در جنگ (و آموزش) اغلب منجر به کم شنوایی ناشی از سر و صدا می‌شود.

  1. داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب

درمان وزوز گوش اغلب شامل ترکیبی از روش‌ها است. پزشک ممکن است برای بخشی از درمان شما دارو توصیه کند. این داروها ممکن است باعث شود علائم وزوز گوش شما کمتر آزاردهنده‌تر شود، در نتیجه کیفیت زندگی شما بهبود می‌یابد. داروهای ضداضطراب همچنین درمانی موثر برای بی‌خوابی است.


مطالعه‌ای منتشر شده در مجله Medical Science Monitor نشان داد که داروی ضداضطراب به‌نام آلپرازولام (Xanax) تاحدی باعث تسکین مبتلایان به وزوز گوش می‌شود.

طبق گزارش انجمن وزوز گوش آمریکا، داروهای علل وزوز گوش ضدافسردگی که معمولا برای درمان وزوز گوش استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • کلومیپرامین (آنافرانیل)
  • دزیپرامین (نورپرامین)
  • ایمی‌پرامین (Tofranil)
  • نورتریپتیلین (پاملور)
  • پروتریپتیلین (Vivactil)
  1. درمان اختلالات و موانع

طبق اعلام انجمن وزوز گوش آمریکا، بیشتر موارد وزوز گوش در اثر کم شنوایی ایجاد می‌شود. اما گاهی‌اوقات، وزوز گوش در اثر تحریک سیستم شنوایی ایجاد می‌شود. وزوز گوش گاهی می‌‌تواند علامت مشکلی در مفصل گیجگاهی-فکی (TMJ) باشد.

اگر وزوز گوش شما در اثر مفصل گیجگاهی-فکی ایجاد شده باشد، در این صورت روش‌های درمانی دندانپزشکی یا تغییر مجدد طرز قرارگیری دندان‌ها بر روی هم می‌تواند مشکل را کمتر کند.

وزوز گوش همچنین می‌تواند نشانه‌ای از جرم گوش اضافی باشد. از بین بردن انسداد ناشی از جرم گوش ممکن است کافی باشد تا موارد خفیف وزوز گوش از بین برود. اشیا خارجی که در مقابل پرده گوش قرار می‌گیرند نیز می‌توانند باعث وزوز گوش شوند. در این موارد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند به شما کمک کند.


https://samakmehrazin.com/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%B2%D9%88%D8%B2-%DA%AF%D9%88%D8%B4/



icon تعداد بازدید : 35
  • نوشته : علیرضا
  • چهارشنبه 22 ارديبهشت 1400